Är detta rimligt?

Mina stora äldsta killar (15 och 16 år ) vill ha hela sitt barnbidrag.
Det har varit mkt diskussioner här med vad man ska göra för att
få dom och jag har då satt i hop en lista. Min sambo tyckte det lät
mkt (syrran oxså )och det var väl hennes kritik (åsikt) som gjorde
mig fundersam...(sambon behöver ju inte göra nåt alls på denna lista
någonsin så det kan jag förstå att det lät jobbigt för honom)..

Barn 1: Varje Torsdag: dammsuga övervåning:hall,toa,1 sovrum,trappen ner
(det stod 4 rum från början).Dammsuga bottenplan:kök,hall,tvrum,1 rum,toa,
mattor ut och skakas.
Barn 2: Varje Torsdag källaren:dammsuga:hall,trapp,toa,sitt rum,tvättstugan,
och skura av deras egna toalett. Fylla på pellets vid behov,kolla pannan m.m

Barn 1 och 2 :plocka ur/i diskmaskinen,aldrig ställa på diskmaskinen.
Ta hunden utan gnäll och protest när vi ber dom.
Hålla i ordning på deras egna rum,bädda,inte ha saker på govet (kläder m.m )
Klippa gräset sommartid,skotta vintertid.
Tider ska följas,läxor skötas,höra av sig om nåt händer,ej vara uppkäftig!!

Och varje månad spara 400 kr till kläder,resten upp till 1050kr (tror jag)
får de göra vad dom vill för,äta ute,disco m.m

Den ena (15 åringen ) har skrivit under men undrar vad han ska göra med alla pengarna,
medans den andre (16 åringen )inte har ORKAT/HAFT TID att läsa det ännu.
Men det tar nog lite tid för han att läsa allt,problem med läsningen....

Ni som orkar/vill...säg vad ni tycker...syrran sa att Hitler var död...
I fall jag inte visste....
Mia

Kommentarer
Postat av: Vicke

Allvarligt talat, jag kan inget om ungdomar utan kan bara utgå fr mig själv hur jag var. Och om du ska utgå fr dig så ska ju barnen inte ens behöva städa sina rum....För det gjorde du inte ens när du var nitton år, du flyttade i stället. Jag har ALLTID tyckt att dina barn hjälper till mycket och att du kan vara stolt över dem. Om ngt skulle behöva ändras e det väl attityden och diskussionerna som uppstår när du ber om hjälp...Att du ska kunna be om hjälp utan att "han" ifrågasätter det. Din lista e säkert rimlig och skulle ha passat även på Hitlers tid (SKOJAR). Men jag tycker att mina syskon barn är FANTASTISKA och bäst i världen....Puss till dem!!!(Okej, en puss till dig oxå).

2007-09-10 @ 21:04:10
URL: http://vickepicke.blogg.se
Postat av: Mia

Ja och mina barn har inte råd att flytta...

2007-09-10 @ 21:13:12
URL: http://mia71.blogg.se
Postat av: Anonym

Nämen jag tkr det e rimligt att dom gör nått för pengarna........... men det kommer bli tjat !! Och det minsta som e begärt e väl sina rum, toan och inte säga emot om man ber dom om hjälp !!
Sen håller jag med din syster om att dina ungar hjälper till väldigt mkt hemma redan tkr jag eller har gjort iallafall
sen kanske det beror på att mamma har fått tjata *s*....

2007-09-10 @ 21:37:28
Postat av: Peter Andersson

Givetvis ska barnen jobba ihop pengar. Inte vara bortskämda snorvalpar som får det man pekar på, som det är i mångas fall i dagens samhälle. Ungdomar idag, är egoistiska och lata och det är tyvärr samhällsutvecklingen och lägg där till deras beteende mot oss vuxna. Vill de ha pengar ska de få tjäna ihop till detta och jag tycker inte din lista är för mycket.

2007-09-10 @ 21:42:48
URL: http://pppeter.blogg.se
Postat av: Mia

TACK....DET VÄRMER!!!!!!!!

2007-09-10 @ 21:57:08
URL: http://mia71.blogg.se
Postat av: Evelina

Jag tycker inte heller att det är för mycket på listan. (Dock kan de se väldigt mycket ut eftersom det är uppspaltat så). Jag har alltid fått hjälpa till hemma och det har nog legat kring den nivån. (Nu var ju jag ett underbarn; klagade aldrig :P) Nä men... iaf. Jag håller även med Vicke; Dina barn är superduktiga, men borde skippa att säga emot när du ber dem om något. Ha det bra vännen. (Är det nu till hösten alla fem ungar flyttar från dig ;)...) Kram Lina

2007-09-11 @ 17:10:11
URL: http://evelina84.blogg.se
Postat av: Evelina

Ok...måste göra endel korrigeringar ;) Min mamma har talat!!! *suck* Lät henne läsa ditt inlägg! Mamma tyckte; Att det lät väldigt mycket. Läxor ska prioriteras, dammsugning tyckte hon också och diskning och gå ut med hunden. Hon var tveksam till att städa toaletten bl.a. Sen sa hon att vi minsann aldrig har gjort så mycket (hon fick inte läsa vad jag hade skrivit). Hon tyckte att Vickes kommentar om att Hitler är död var den bästa :) Så okej, vi fick kanske inte göra så mycket...men nästan, och de räcker ;)

2007-09-11 @ 17:20:03
URL: http://evelina84.blogg.se
Postat av: Mia

Ha ha ha....du Eve,du var inte så duktig som du tror...Jo,jag tycker att dom ska lära sig skura *sin egen toa i källaren*men inte dom andra två...Vem vill va i hop med dom senare om dom inte kan städa en toa??Mia

2007-09-11 @ 18:02:33
URL: http://mia71.blogg.se
Postat av: Evelina

Nä precis... håller med ;)

2007-09-12 @ 17:08:28
URL: http://evelina84.blogg.se
Postat av: Peter Andersson

Städa toaletterna ska ändå deras tjejer göra så det behöver de ju inte kunna... ;)

2007-09-12 @ 17:35:04
URL: http://pppeter.blogg.se
Postat av: Mia

Eller hu brorsan....hur ser din toa ut då eftersom du inte har tjej nu??*s*

2007-09-13 @ 14:09:23
URL: http://mia71.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0