Läkarbesök....

I dag var nästa unge sjuk...12åringen vaknar och gråter,har skitont i halsen..
Hans pappa ropar på mig och säger att pojken är sjuk.Jag ropar lite tyst på min son
att han ska komma och lägga sig brevid mig en stund,klockan är ju bara 07.00!!
Han kommer ner och lägger sig brevid,het som bara den och en andedräckt som
skulle kunna skrämma vem som helst...

I mina tankar så tidigt på morgonen så måste jag säga att jag föredrar att ringa ner
till vårdcentralen här än att vänta till helgen och kanske behöva sitta i Vimmerby eller
i värsta fall Västervikakuten några timmar...Jag jobbar ju än då men det är ju synd om
sambon(sitta där med typ 100 ungar)...

Men som jag har fått lära mig av tidigare misstag så ringer jag ner givetvis,säger hans
symtom,vad febern ligger på o.s.v
Och vad tror nu sköterskan säger...???Jo,många är ju sjuka nu,har han hosta,snorig,
och är allmänt trött...???

Tacka hundan för att han är trött,vaknar av 38.4 i feber,har skitont i halsen så att han lipar,
har huvudvärk m.m
Men efter tjat och prat så får jag en tid (äntligen) och vi går ner....
Joddå,läkaren kollar lite,frågar om han tål pencillin och säger att han har halsfluss,
men att vi även ska vara observanta för att det kan vara så att det inte bara är halsfluss
utan oxå körtelfeber.....men det märker vi om typ 3 dagar.....hmmm..

Så är läget,inte många som vill träffa oss just nu,men det får man ta!!!
Det är tur att barnen inte är sjuka så ofta,när man väl ringer sjukan så vill
dom inte ha dit oss,och när man inte ringer...ja då ni.....tar det hus i *pannan* här
ska ni veta...

Någon som vet och har några tips om hur man ska göra för att göra RÄTT???
Men vem tror ni man minst skulle vilja ha mot sig..??sjuksköterskan eller
sambon????Jag kan ju säga,ssk skulle ju aldrig kunna dra in några pengar för mig då jag åker
med mina vänner på shopping,men samtidigt vägra ge mig en tid till mina barn...

Tur jag gillar att shoppa,barnen tål det mesta.......allt går över.....
I värsta fall får jag bli vän med nån läkare som kan kolla barnen privat...*s*
Sparad tid=mer shopping...............bra va???
Mia


Kommentarer
Postat av: Eva

"Sparad tid=mer shopping...............bra va???" - haha..

2007-09-07 @ 23:12:51
URL: http://evottpevott.blogg.se
Postat av: Peter Andersson

Svensk sjukvård i ett nötskal och värre blir den när borgarpacket har privatiserat allt vad sjukvård heter...

2007-09-07 @ 23:40:52
URL: http://pppeter.blogg.se
Postat av: Evelina

Ja för att man ska få komma in till sjukan så ska man lip och lipa lite till och be dem på sina bara knän...då kanske. Jag blir så trött....

2007-09-08 @ 07:14:37
URL: http://evelina84.blogg.se
Postat av: Vicke

Kanske blir det bättre med privat sjukvård eftersom det i alla fall inte kan bli sämre...Den statliga sjukvården suger!!!Själv går jag till privat läkare och dit är man alltid välkommen!!!

2007-09-08 @ 21:18:03
URL: http://vickepicke.blogg.se
Postat av: Peter Andersson

Ja, till alla privatläkare är alla välkomna.. om man har plånbok för dem....

2007-09-09 @ 02:34:00
URL: http://pppeter.blogg.se
Postat av: Anonym

Tror tyvärr inga läkare e bättre än nån annan.... klart att privat läkarna tar in ALLA dom vill tjäna pengar ....staten ska ju bara spara så därför vill dom INTE ha några besök för det är ju bara tärande.... "privatarna" jublar och skriver ut mediciner som dom får lite x-tra cash för, på landstinget hänvisar dom till internet och egenvårdsboken!! Kanske nästa samtalsämne på puben (SJUKVÅRDEN )alla ni som känner er diskussionshungriga :)
??
Vill träffas snart igen :D
HA det bra RKAMAR

2007-09-09 @ 13:23:35
Postat av: Vicke

Jag var hos min PRIVATA läkare förra veckan. Besöket kostade 150 kronor. Kan någon tala om hur mycket ett besök kostar hos den statliga läkaren???Hur mycket betalar du Peter när du går? Att det är mindre än 150 kronor kan jag ju räkna ut eftersom ni säger att det är dyrare med privat läkare...En annan sak: min läkare tar inte in alla utan måste neka jättemånga pga tidsbrist. De som är listade där har väl kanske haft lite tur, jag vet endel som har blivit nekade eftersom det bara är en läkare som arbetar där. Jag gick till vårdcentralen först
och jag har bara en sak att säga om den: Den suger!!!Och som sagt, jag vill gärna veta vad det kostar att gå till vårdcentralen!!!

2007-09-09 @ 20:16:00
URL: http://vickepicke.blogg.se
Postat av: Peter Andersson

Jag har aldrig varit där men 80 kronor kanske?

2007-09-09 @ 20:21:11
URL: http://pppeter.blogg.se
Postat av: Anonym

:) skoj å diskutera...men tråkigt å göra det med bokstäver (ord) hehe....
ville bara kommentera lite...(förstås)
Ett läkarbesök kostar lika mycket (hör och häpna) hos den privata läkarn som hos den på VC alltså ingen skillnad..... men det finns många andra skillnader när man tittar lite längre fram dvs när man behöver operation,behandlas för diverse sjukdomar etc
det är där i skillnaden ligger (tkr då jag) men för att söka hjälp för lite mindre sjukdomar för att få penicillin eller dylikt då spelar det inte så stor roll
men
om jag blir cancer sjuk och behöver vård.... då önskar jag att jag va rik.... för då kan jag ju köpa mig den bästa vården och det tkr inte jag e rätt ...
KRAMAR / J

2007-09-09 @ 23:32:12
Postat av: Mia

Jo,det stämmer att du kan köpa dig *snabbare i kön *med pengar,men denna sakfråga var inte om du har cancer eller dyligt,utan allmänt...
Men jag tror oxså att om vi drabbas av något allvarligt,tex jag så är jag övertygad att ni skulle hjälpa mig ekonomiskt om jag behövde pengar även om det innebär att jag *köper*mig före i kön...
Hoppet är ju det sista som lämnar oss...
Puss Mia

2007-09-10 @ 14:32:29
URL: http://mia71.blogg.se
Postat av: Peter Andersson

Som Mia säger. Man hade säkerligen betalat vad det kostat och gått före kön. MEN vi kör inte i 90 om vi behövde åka akut till sjukhus utan bryter mot lagen i det fallet. Lagarna är något vi vill ha, precis som den statliga sjukvården. Att den är dålig är bara synd...

2007-09-10 @ 16:53:01
URL: http://pppeter.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0