Julstress,vad är det?

Alla ska stressa nu, det är snart jul. Skynda,skynda...
Man ska hinna putsa fönster,hänga upp julgardiner,
köpa julklappar,städa i varenda vrå,baka 10 sorters kakor/ godis,pepparkakor o lussebullar!!

Alla (eller i alla fall många)undrar hur dom ska hinna...
Hinna till vad?
Tåget?
Först till städskåpet eller?

Jag är helt säker på att jag hinner först till städskåpet (även om jag så hade 1800 mil dit )
Jag ser fortfarande ut genom mina fönster,kan nog *slänga* upp julgardinerna...
Stjärnorna/stakarna åker upp i förbifarten.

Handla julklappar...!? Mina 5 ungar brukar ALLTID när julafton kommer vara nöjda med de
julklappar de får (även om det inte kostat tusentals kronor)

Har jag inte det städat i varenda vrå resterande 364 dagarna, vad gör det då att det inte är
glänsande rent överallt på själva julafton?

Baka, det hinner jag...i min familj måste vi hinna bränna en plåt pepparkakor,det är TRADITION!!!
Då brukar jag ha massor av ungar,smet över hela köket och fin julmusik på.

Julafton för mig är att man umgås,äter gott,spelar något spel och bara ÄR....
Att barnen har roligt och vi vuxna med.

Man är tillsammans helt enkelt!
Många undrar hur man kan gå frivilligt till jobbet på självaste julafton.

Frivilligt?
Det är ju ingen avrättning man ska gå på...

Jag som undersköterska inom äldreomsorgen tycker om våra gamla.
Och våra gamla tycker också om julen.
Visst känns det speciellt att gå hemifrån på morgonen och lämna familjen.

Men vaddå, jag vet ju att så fort jag har klätt om mig så har mina 5 underbara ungar
glömt att jag inte är hemma,och då jag kommer in på jobbet och ska förgylla
dagen åt de gamla...DÅ...är det faktiskt värt att jobba på julafton.

Det jag inte gillar med julen,det är att det sitter sååå många ensamma personer
i sina hem och bara avskyr julen.
För att många inte vill vara ensamma!

Vi är ganska många hos oss som firar jul,men jag skulle lätt kunna trycka in fler!
Så att ingen som inte vill, vara ensam fick slippa det.

Tänk om alla gjorde så?
Vad kul vi skulle kunna ha! Vad folk vi skulle lära känna!

Julstress, vad är det?
Jag har säkert inget nystädat, glänsande hem på julafton,
säkert inga nyputsade fönster,
säkert massor av vrå jag inte städat.

Men vi är massor med folk här, skor överallt.
Travar med disk,julpapper över golvet..
Ungar som springer på alla tre våningar.
Och jag VET att alla jag känner,och några till, VET...

ATT HIT ÄR ALLA VÄLKOMNA PÅ JULAFTON...
vänner och bekanta,släkt eller bara nån som inte vill vara själv!!

Julstress,nej tack!
Mia




Kommentarer
Postat av: Eva Skullman

snyft Första julafton jag inte får vara där. :/ Det känns lite vemodigt. Men det är ävl bara till att svälja. Kommer dock ner fort som fan när man firat jul här. Kommer kännas riktigt riktigt konstigt.. Men nästa jul är det min tur!! O då kommer det en liten rookie som får fira jul med oss. Haha... Puss

2008-11-12 @ 11:44:25
Postat av: Peter Andersson

Ja du Mia. Till Nygatan är alla alltid välkomna. Alltid lika roligt att beträda er tröskel eftersom man möts av en fantastisk familj...

2008-11-12 @ 18:49:23
URL: http://pppeter.blogg.se/
Postat av: Vicke

Mmm, kan inte annat än å hålla med. Varför stressa bara för att det e jul? Man ska ju vila då, umgås och äta god mat tills man kräks...Tänker också på de ensamma, vi kanske skulle göra det som jag hade på förslag om ensamma människor? Till nästa jul ialla fall...Vore trevligt.



Ska bli kul att få fira ännu ett år med er, trots oputsade fönster och lite damm under dukarna...(man ska väl städa EFTER jul eller?).



Vi ses på julafton (om vi inte ses innan).



Kram o puss.

2008-11-12 @ 18:57:45
URL: http://vickepicke.blogg.se/
Postat av: Anonym

hehe ja du mia, att det är lite skit här å där det spelar ingen roll...för hos dig är man alltid välkommen....jag är glad att jag har dig som vän

-å förresten ska julgardinerna upp nu? jag har visst mina kvar sen förra året hehe

kramar i massor/J

2008-11-12 @ 23:05:44
Postat av: Anonym

varför ska man kunna se ut genom fönstret bara för att det e jul?? Öppna dörren o kolla!!! Mia

2008-11-13 @ 19:22:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0